Wat bieden wij

Judo
Regelmatig hoor je van ouders: “mijn zoon/dochter laat zich buiten op zijn/haar kop zitten.
Hij/zij moet eens leren van zich/haar af te bijten”, of “hij/zij is buiten zo’n vechtersbaas nu kan hij/zij zich tenminste uitleven”.
Beide redenen kunnen voor ouders belangrijk zijn, maar
Judo omvat veel meer aspecten, bijvoorbeeld;
–    bevordering van lichamelijk bewegen
–    bevordering van het zelfvertrouwen
–    bevordering van de sociale eigenschappen
–    kennis van het eigen lichaam
–    plezier met sport
Judo is een verdedigingsport maar er zitten geen agressieve elementen in. Ju-do betekend de “zachte weg” anders gezegd meegeven om te overwinnen.
Jigoro Kano, grondlegger van het judo, definieerde judo als volgt: Judo is een spel van aanval en verdediging. Door het beoefenen van het judospel komen lichaam en geest in evenwicht met elkaar en zal men een perfecter en waardevoller mens zijn. Daardoor zal men een bijdrage zijn voor het welzijn van de samenleving
Jiu Jitsu
Jiu-Jitsu (Ju-Jitsu of Ju-Jutsu) is een oude Japanse krijgskunst. Het is een van de meest complete martial arts, men leert zich verdedigen tegen één of meerdere (on)gewapende tegenstanders.
–  Een  zeer complete zelfverdedigingsport die uitermate geschikt is voor het vergroten van het zelfvertrouwen, weerbaarheid en conditie;
–  Jiu-Jitsu is een methode, die fysiek zwakke beoefenaren in staat stelt sterkere tegenstanders  te overwinnen;
–  Een verdedigingsport waarbij met minimale inspanning een maximale controle op de tegenstander  wordt bereikt;
–  Sporten goed is voor de gezondheid en kan overgewicht voorkomen.
Tai Chi
Tai Chi is een soepele, harmonieuze manier van bewegen uit China die goed is voor lichaam en geest. Volgens de Chinese geneeswijze  betekent gezond zijn ‘in evenwicht zijn’. Tai chi draagt bij aan dit evenwicht door lichaam en geest te trainen. Het beoefenen van tai chi zal je lichaam meer ontspannen, je krijgt meer stabiliteit en raakt letterlijk en figuurlijk meer in balans.
Door intensief en nauwkeurig de bewegingen te volgen, leer je bewust omgaan met je lichaam en geest. Je bouwt je lichaam op naar een staat van innerlijke gezondheid. Deze innerlijke gezondheid kan het lichaam ondersteunen zodat vele ziekteverschijnselen zullen verdwijnen.
De Golden Flower Vorm is gemakkelijk aan te leren, voor veel mensen is deze vorm in korte tijd te leren.
Voor de gevorderde Tai Chi beoefenaar is het mogelijk om de Lange Vorm te leren. Deze heeft tot doel om de kracht en soepelheid in het lichaam te ontwikkelen en de Chi te versterken. De lange vorm is meer gericht op het ‘vecht’-aspect.
Iedere beoefenaar van Tai Chi kan een ander doel voor ogen hebben. De één doet het voor de gezondheid, een ander om beter te kunnen concentreren en weer anderen gebruiken het voor stressreductie. Tai Chi werkt op elk niveau, ook als je pas begint. Je kunt al na een paar maanden goed merken welke resultaten.
Tai Chi geeft voor je gezondheid. Tai Chi is niet leeftijd gebonden, zowel jeugd als volwassenen op hoge leeftijd kan de sport aanleren en beoefenen.
Deze interventie van de JBN is erkend op de NOC*NSF Sportmenukaart. Het richt zich initieel op de fitte 55+ers, senioren met een gemiddelde conditie. In een lessenreeks van zes lessen bestaande uit maximaal 12 personen worden gezamenlijk en individueel oefeningen uitgevoerd. De module ‘Fit’ bestaat uit spierversterkende oefeningen, de module ‘Veilig’ werkt bij aan de vergroting van de weerbaarheid en de module ‘Valbreken’ is onder begeleiding leren valbreken.
Weerbaarheid
Weerbaarheid is o.a. van jezelf kunnen houden en trots op jezelf te zijn waardoor jij je eigen grenzen wil en kan herkennen. Jij je eigen grenzen erkent en respecteert;
Voor jezelf wil en durf op te komen door je grenzen te stellen.
Weerbaarheid is ook voor jezelf op te komen door te zeggen hoe jij erover denkt;
Je eigen standpunt in te nemen en dit te verdedigen.
Weerbaarheid houdt ook in je eigen kracht te erkennen en te gebruiken.
Met weerbaarheid maak je gebruik van je natuurlijke talenten en vaardigheden om voor jezelf op te komen.
Als je weerbaar bent bepaal jezelf hoever je de ander laat komen waarbij je rekening houdt met jouw grenzen.
Weerbaarheid is ook de ander op een eerst vriendelijk maar duidelijke manier te kennen geven wat jij wel of niet wil.
Weerbaarheid is ook als de ander hier geen rekening mee wenst te houden je op een verbale of fysieke manier tegen te verdedigen